Trustpilot

Hoe ontwerp je een professioneel logo?

hoe een logo ontwerpen

Op het internet vind je gratis software die het toelaten een eigen logo te creëren. Door middel van aanpasbare teksten en kant en klare sjablonen, heb je binnen een mum van tijd een eigen logo klaar gestoomd. Maar is dat wel voldoende om een succesvol logo te ontwerpen? Een logo is meer dan een stukje tekst en een mooi foto samengevoegd.

Voor je een logo ontwerpt

Een logo is het grafisch merk of embleem veelal gebruikt door commerciële bedrijven, organisaties en zelfs individuen om snelle publieke herkenning mogelijk te maken. Er bestaan zowel louter grafische logo’s (symbolen en iconen bv. Nike), of logo’s in combinatie met de naam van het bedrijf (bv. MSN) of die enkel uit de bedrijfsnaam zelf bestaan (bv. Google, Coca Cola).

Een logo is niet alleen strelend voor het oog. Voordat je een logo ontwikkeld, is het belangrijk te weten wat het logo moet representeren en waar het voor staat. Een logo is niet alleen het merkteken maar het reflecteert je bedrijf door gebruik te maken van de juiste vormen, lettertypen, kleuren en afbeeldingen. Een goed logo straalt vertrouwen uit door een professionele aanpak en wordt snel door de klant herkend. Een logo representeert de producten die het bedrijf aanbiedt en vormt het handelsmerk van het bedrijf.

Als voorbeeld, neem ik de ontbijtgranen dozen van Kellogg’s. Wanneer je in een supermarkt op zoek gaat naar deze ontbijtgranen, dan zie je reeds van ver de dozen op de rekken staan. Dit komt door zijn specifieke typografie en zijn kenmerkende rode kleur. Gecombineerd met wereldwijde promotie en iedereen weet waar de de naam Kellogg’s voor staat ook al heb je het product nooit gekocht.

De vijf principes voor logo ontwikkeling

Voor het ontwerpen van een logo, moet je rekening houden met een aantal basisregels en principes.

Eenvoud
Een goed logo moet eenvoud uitstralen. Een eenvoudig logo ontwerp laat makkelijke grafische herkenning toe. Het logo moet eveneens uniek zijn.

Onvergetelijk
Deze regel volgt op die van eenvoud. Enkel eenvoudige logo’s zijn makkelijk te herkennen en worden dus ook minder snel vergeten. Natuurlijk moet het logo aansluiten op het product dat verkocht wordt.

Tijdloos
Een goed logo moet tijdloos blijven. Zal het logo over 50 jaar nog voldoen aan alle aspecten.

Veelzijdig
Een goed logo kan men gebruiken in verscheidene mediums en applicaties. Het logo moet ontworpen zijn in vector formaat waardoor het mogelijk wordt, het logo te herschalen.

Geschiktheid
Het logo moet geschikt zijn voor het beoogde doel. Indien men een logo wil aanmaken voor een speelgoedwinkel gaat men veeleer kleurrijke en speelse tinten gebruiken. Deze stijl zal dan weer minder geschikt zijn indien men een logo ontwikkelt voor bv. een advocatenbureau.

Leer uit de fouten en het succes van een ander

Succesvolle logo’s
Nu je weet wat de regels van het logo-ontwerp zijn, kan je een onderscheid maken tussen een goed en een slecht logo. Laten we bijvoorbeeld kijken naar de klassieke Nike Swoosh. Dit logo is gemaakt door Caroline Davidson in 1971 voor slechts 30 euro maar het blijft nog steeds een sterk, memorabel en effectief logo zonder kleur dat eenvoudig schaalbaar is. Het logo straalt eenvoud, vloeiendheid en snelheid uit en het staat symbool voor de vleugel in het beroemde standbeeld van de Griekse godin van de overwinning. Andere succesvolle logo’s vind je in bovenstaande figuur.

Minder succesvolle logo’s
De minder succesvolle logo’s zijn slecht ontwikkeld. Ze stralen geen karakter uit, komen alledaags over of ze geven totaal de verkeerde boodschap naar het publiek toe.

De meest gemaakte fouten in logo design

Het logo is ontwikkeld door een amateur
Dit is een van de belangrijkste fouten die gemaakt wordt. Wanneer het logo wordt ontwikkeld door een persoon die geen kennis van zaken heeft, bekomt men al snel een amateuristisch design. Het logo straalt weinig vertrouwen uit en dus ook het bedrijf.

  • De bedrijfsondernemer wilde geld sparen en heeft het logo zelf ontwikkeld of hij heeft het logo laten ontwikkelen door een personeelslid die te weinig kennis van zaken heeft.
  • Een vriend die beweerde wat ervaring te hebben in logo design, heeft de taak op zich genomen.
  • Het logo is ontwikkeld door een bedrijf die zeer lage kostprijs logo’s aanbiedt.
  • Het logo werd gewonnen tijdens een logo design wedstrijd. De meeste van de grafische ontwerpers, zijn amateurs.

Het volgen van trends
Het volgen van trends is geen goed idee omdat het logo eenvoudig en dus tijdloos moet blijven. Trends zijn slechts van korte duur. Ga voor een uniek logo dat het beste past bij het bedrijf.

Het gebruik van raster illustraties
Een raster illustratie of bitmap bestaat uit een specifiek aantal gedefinieerde pixels. Voor de ontwikkeling van een logo wordt over het algemeen gewerkt met vector afbeeldingen. Deze afbeeldingen bestaan uit een aantal punten die op een welbepaalde afstand van elkaar staan. Indien we de illustratie willen herschalen, worden de afstanden tussen deze punten eveneens herschaald, waardoor de afbeelding niet vervormt.

Stock afbeeldingen
Wanneer je een uniek en professioneel logo ontwikkelt, mijd je liefst afbeeldingen die je gratis kan downloaden of dat het software pakket je aanbiedt. Je wilt niet voorhebben dat je een logo ontwikkelt waarbij de hoofdafbeelding eveneens wordt weergegeven bij je concurrentie bedrijf. De ontwikkeling van een uniek logo is de boodschap.

Design voor de klant
Als grafische ontwikkelaar wordt de kans groot dat je de neiging hebt om een logo te ontwerpen voor jezelf in plaats voor de klant. Blijf alert en design een logo naar de wensen van de klant. Stuur het logo regelmatig door voor revisie.

Complexe logo’s
Logo’s die bestaan uit verscheidene detailstructuren zijn te mijden. Bijvoorbeeld in detail uitgewerkte bloemen, een vingerafdruk, etc.. We streven naar eenvoudige logo’s en geen complexe logo’s. Ze moeten eenvoudig en makkelijk te onthouden zijn. Complexe details gaan meestal verloren bij het verkleinen van de logo’s waardoor zijn functie verliest.

Gebruik van kleuren
Sommige hebben de neiging om enkel kleuren te gebruiken om een logo indruk te laten maken. Maar dat is niet wat potentiële klanten herinneren. Gebruik liefst zo weinig mogelijk verschillende kleuren maar schets je logo eerst in zwart wit. Is het logo af, dan kan je het eventueel opvullen met een kleur afhankelijk wat je wil uitdrukken. Maar overdoe niet. Denk aan het super logo van Nike.

Het lettertype
Ook een veelvoorkomende fout, is het gebruik van algemene lettertypes wat afbraak doet op de professionaliteit van je logo. Soms worden er teveel lettertypes door elkaar gebruikt wat het logo druk en complex maakt. Zoek een lettertype dat past bij de illustratie en vermijd te complexe lettertypes. Ze moeten duidelijk en goed leesbaar blijven en makkelijk herkenbaar zijn.

Kopiëren
Het is niet de bedoeling dat je andere logo’s gaat kopiëren. Indien het logo niet aansluit bij jouw bedrijf, ben je er ook niets mee. Eveneens is het de bedoeling dat je professioneel overkomt. Een logo straalt het concept van je bedrijf uit. Klanten willen geen na-apers en je zal al snel amateuristisch overkomen.

Een eigen logo ontwerpen

De manier waarop je te werk gaat om een logo te ontwerpen (bv. voor een klant), is als volgt:

  1. De ontwerp-opgave van de klant ontvangen
  2. Onderzoek en brainstormen
  3. Schetsen van het logo
  4. Prototyping en conceptualisering
  5. Verzenden van logo naar de klant voor revisie
  6. Laatste afwerkingen doorvoeren
  7. Logo aanleveren aan klant

 

Logo design software

Er bestaan verschillende software pakketten op de markt waarmee je zelf logo’s snel en makkelijk kan ontwerpen. Toch, de beschikbare afbeeldingen werden waarschijnlijk al herhaaldelijk gebruikt in de ontwikkeling van andere logo’s of banners. Het voordeel is dat deze logo software pakketten makkelijk te hanteren zijn en voor een klein eigen bedrijfje is dit wel een snel en goedkoop alternatief.

De meest gangbare software die gebruikt wordt voor het ontwerpen van grafische illustraties, is Adobe Illustrator. Met dit programma kan je dus zelf afbeeldingen maken. Je moet het wel eerst onder de knie krijgen maar op het einde van de rit, heb je wel een uniek logo ontwikkeld. Schets het logo eerst op papier en laat je dan volledig gaan zou ik zeggen. Het software pakket kost ongeveer een 700 euro euro en is voornamelijk bestemd voor diegene die dagelijks met grafische ontwikkeling bezig zijn. Een ander veel gebruikt programma is Correl Draw en ligt qua prijs/kwaliteit lager dan Adobe Illustrator.

Posted on maart 13, 2017 in Uncategorized

Share the Story

About the Author

Back to Top